JENIS-JENIS BAHAN BERCETAK
Buku
– Mashaf-mashaf, kitab tafsir, buku teks, buku rujukan,buku latihan,kamus,atlas,buku-buku fiksyen/bukan fiksyen,ensiklopedia,autobiografi dan sebagainya.
Terbitan berkala
– Pelbagai akhbar harian,mingguan,bulanan
– Majalah terbitan bulanan,tahunan dwi tahunan,keluaran khas
Gambar foto
– Gambar yang menunjukkan keadaan asas atau semulajadi
– Contoh: gambar pemandangan, masjid, kaabah.
PROSES MENYEDIA DAN MENGGUNAKAN BAHAN SUMBER PENGAJARAN
Bahan cetak
- bagi melancarkan proses p&p, guru perlu menyedia, mengguna dan memberikan bahan-bahan cetak untuk melicin dan menyokong pengajarannya.
a. Buku-buku (buku teks, buku rujukan, buku kerja) Pekeliling ikhtisas Bil 12/1999, Kem Pelajaran Malaysia memberi garis panduan berkaitan penggunaan buku teks serta buku latihan dan aktiviti.
Buku latihan dan buku aktiviti Tahap 1 yang diperakui oleh KPM wajib digunakan. Pekeliling Ikhtisas Bil 10/1999 melarang sekolah menggunakan buku ,buku latihan, dan aktiviti sewenang-wenangnya sebagai buku teks, buku aktiviti atau buku tambahan.
b. Majalah
- Bahan cetak yang diterbitkan secara berkala (mingguan, bulanan,tahunan)
- Dapat dijadikan medium dalam menyampaikan sesuatu pengetahuan,kemahiran atau nilai kepada pelajar sekolah rendah.
c. Suratkhabar
- Penggunaan Akhbar Dalam Darjah (ADD)
- Helaian dalam surat khabar boleh dimanfaatkan untuk pembelajaran.
- Boleh dijadikan buku skrap
Thursday, June 13, 2019
RASIONAL BAHAN SUMBER PENGAJARAN
RASIONAL PENGGUNAAN SUMBER ATAU BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
• Ikhsan dan Norilla (2005)
Cara murid belajar boleh dikategorikan seperti berikut :
- Melalui pembacaan daripada bahan-bahan bacaan
- Mendengar pengalaman orang lain
- Mengamati dan meniru sesuatu perbuatan
- Melalui pengalaman langsung (ujikaji @ meniru perlakuan serentak)
Penggunaan Sunber Dalam Pengajaran dan Pembelajaran dapat:-
Memotivasikan pelajar
• Tarik minat
• Libatkan murid
• Tambah persepsi kawalan
Mengaitkan dengan kehidupan
• Bantu murid menguasai pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam kehidupan seharian.
Alat sokongan dan perkongsian
• Variasi dalam aktiviti elak murid bosan
Mengurangkan kos
• Boleh digunakan berulang kali
Memartabatkan profesion
• Penggunaan ABM bantu penyampaian guru
• Ikhsan dan Norilla (2005)
Cara murid belajar boleh dikategorikan seperti berikut :
- Melalui pembacaan daripada bahan-bahan bacaan
- Mendengar pengalaman orang lain
- Mengamati dan meniru sesuatu perbuatan
- Melalui pengalaman langsung (ujikaji @ meniru perlakuan serentak)
Penggunaan Sunber Dalam Pengajaran dan Pembelajaran dapat:-
Memotivasikan pelajar
• Tarik minat
• Libatkan murid
• Tambah persepsi kawalan
Mengaitkan dengan kehidupan
• Bantu murid menguasai pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam kehidupan seharian.
Alat sokongan dan perkongsian
• Variasi dalam aktiviti elak murid bosan
Mengurangkan kos
• Boleh digunakan berulang kali
Memartabatkan profesion
• Penggunaan ABM bantu penyampaian guru
Subscribe to:
Posts (Atom)
INTERNET SEBAGAI SUMBER PENGAJARAN
5 .0 I nt e rn e t se b a g a i S u m b e r Pen ga j a r a n d a n P em b e l a j a ran S e j a r a h · I n t ...
-
STATEGI DALAM MEMUPUK INTEGRASI DI MALAYSIA 1.0 Pengenalan Proses untuk mencapai sebuah masyarakat berintegrasi [R1] bukan sesuatu ...
-
Menganalisis Unsur-Unsur Tradisi Dalam Perlembagaan Malaysia 1.0 Pengenalan Tiada satu negara memiliki bentuk dan struktur perlembagaan ...
-
JENIS-JENIS BAHAN BERCETAK Buku – Mashaf-mashaf, kitab tafsir, buku teks, buku rujukan,buku latihan,kamus,atlas,buku-buku fiksyen/bukan ...