4.0 Sumber
Elektronik sebagai Sumber Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah
Ø Perisian multimedia Sejarah
Ø
Audio
Ø
Animasi
Multimedia
Ø Multimedia
ialah gabungan lebih dari satu media dalam suatu bentuk komunikasi. Menurut
Lancien (1998:7), multimedia merujuk pada penggabungan dan pengintegrasian
media, seperti teks, animasi, grafik, suara, video ke dalam sistem komputer.
Ø Pembelajaran
berasaskan multimedia mempunyai banyak kelebihan dibandingkan dengan papan
tulis dan kapur. Pembelajaran menggunakan multimedia melibatkan hampir semua
unsur-unsur indera.
Ø Penggunaan
multimedia dapat memudah murid belajar, waktu yang digunakan lebih efektif dan
efisien. Selain itu pembelajaran dengan menggunakan multimedia akan sangat
meningkatkan motivasi murid.
Konsep Multimedia
Ø Teknologi
multimedia adalah salah satu teknologi baru dalam bidang komputer yang memiliki
kebolehan untuk menjadikan media pembelajaran lebih lengkap. Multimedia
merangkum media dalam satu perisian sehingga memudahkan guru untuk menyampaikan
bahan pembelajaran dan pelajar terasa terlibat dalam proses pembelajaran karena
teknologi multimedia memperbolehkan berlakunya interaktiviti.
Takrifan Penggunaan Perisian Multimedia
Ø Sebarang
gabungan teks, grafik, bunyi, animasi, dan video yang berasaskan penggunaan komputer
atau media elektronik lain (Vaughn, 2001)
Ø Penggunaan komputer
untuk mempersembahkan dan mengintegrasikan teks, audio, video dengan pautan dan
peralatan yang membolehkan pengguna membuat navigasi, intraksi, ciptaan, dan
komunikasi (Hofstetter, 2001)
Ø Satu
program computer termasuk teks dan sekurang-kurangnya mengandungi salah satu audio
atau bunyi canggih, muzik, video, imej, grafik 3D, animasi atau grafik
beresolusi tinggi( amddux, Johnson & Willis, 2001)
Audio
Ø Istilah
audio merangkumi bunyi dan kesan bunyi ucapan, muzik atau narrator.
Ø Peranti
audio terdiri daripada perkakasan seperti mikrofon, papan kekunci, kad audio
dan sebagainya.
Ø Perisian
audio yang sering digunakan Sound Forge, Adobe Audition, Sony ACID Pro dan
sebagainya.
Ø Contoh
format fail audio ialah WAV, AIFF, MP3, dan MID.
Animasi
Ø Animasi
mensimulasikan tingkah laku dalam keadaan sebenar, menarik perhatian isi
kandungan pada skrin, dan memberi maklum balas kepada ipak visual.
Ø Animasi
menghidupkan visual pegun dan menyampaikan persembahan secara dinamik serta
menyampaikan konsep atau maklumat lanjut daripasa gambar static.
Ø Animasi
dapat dikenalpasti dalam bentuk dua dimensi atau tiga dimensi.
Ø Persepsi
pergerakan dalam simulasi ialah ilusi.
Manfaat Penggunaan Teknologi Multimedia Dalam Proses Pembelajaran
Ø Penggunaan
multimedia dalam pembelajaran mempunyai manfaat sebagai berikut:
Ø Meningkatkan
keyakinan guru
Ø Membantu
guru secara efektif dan efisien dalam melakukan persiapan mengajar iaitu
pembuatan alat utnuk tayangan multimedia.
Ø Kegiatan
belajar mengajar lebih menarik kerana media yang dipakai dapat dilihat,
bergerak, dan didengar.
Ø Meningkatkan
kemampuan belajar dan kreativiti murid secara aktif, dan memanfaatkan komputer
sebagai alat bantu belajar.
Ø Kandungan
pelajaran yang abstrak menjadi lebih konkrit/nyata, sehingga mudah diterima
murid
Ø Multimedia
dapat mengatasi masalah kesuntukan masa, Murid yang belum memahami isi
pelajaran dapat mengulang tajuk tertentu di rumah.
Ø Informasi
pelajaran yang disajikan dengan media yang tepat akan memberikan kesan yang
mendalam pada diri murid.
Ø Penggunaan
multimedia pembelajaran yang tepat akan dapat merangsang berbagai macam
perkembangan kecerdasan.
Ø Materi
pembelajaran yang diterima siswa menjadi lebih seragam (relatif sama) dan
mengurangi resiko kesalahan konsep.
Kelemahan
Ø Masih
kurang tenaga ahli dalam pembuatan dan penggunaan multimedia dalam
pembelajaran.
Ø Memerlukan
perbelanjaan yang banyak.
Ø Tidak
sesuai untuk sekolah yang berada di pedalaman.
TAJUK PERBINCANGAN
Beri pendapat anda tentang pengguna perisian
multimedia sejarah sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran Sejarah.
Panduan
Jawapan
1.Pengenalan
-Takrifan Penggunaan Multimedia
2.Kategori
Perisian multimedia
3.Bincang
tentang tajuk/topik dalam buku teks yang diajar pada waktu itu
4.Kebaikan
dan Kelemahan Penggunaan Multimedia
5.Rujukan
Ilmu yang sangat bermanfaat, terima kasih
ReplyDelete