4.2 Sumber Elektronik sebagai Sumber
Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah
·
Interactive white board
· Perisian permainan Sejarah (History games)
· Interactive whiteboard (IWB)
Ø Papan
tulis interaktif adalah sebuah papan tulis yang menggunakan teknologi layar
sentuh seperti pada sistem komputer atau gadget. Kerana sifatnya sebagai layar
sentuh, maka layar atau permukaan dari papan tulis ini sangat sensitif dan sama
cara fungsinya dengan sistem layar sentuh pada komputer.
Ø Papan
tulis ini dapat menyimpan maklumat yang anda tulis di atas (layar) papan tulisinteraktif ini.

Ø HUSHIDA Learning suite termasuk HUSHIDA Learning Suite menggabungkan penyampaian pelajaran, penilaian, kerjasama pelajar dan perisian pembelajaran berasaskan permainan menjadi satu suite pendidikan utama. Ia menghubungkan pelajar, guru dan alat untuk mengubah pelajaran menjadi pengalaman pembelajaran yang memperkaya.
Ø Pastikan pelajar dan tenaga pengajar anda gembira
menjadikannya mudah untuk menyimpan dan berkongsi kandungan papan putih dengan
pelajar anda, sama ada mereka tempatan atau jauh, semasa anda mengajar dari
kelas atau dari rumah anda.
Ø Sangat jimat.
· Perisian Permainan Sejarah (History Games)
Ø ECS (Eksplorasi Cabaran Sejarah) adalah sebuah perisian permainan dan pembelajaran sejarah yang telah mendapat pengiktirafan antarabangsa dengan memenangi pingat emas (GOLD MEDAL OF INNOVATIVE EXCELLENCE) kategori Pendidikan di pameran produk penyelidikan peringkat antarabangsa INPEX pada 13-15 Jun 2012 di Pittsburgh, Pennsylvania, USA.
Definisi Perisian
Perisian dalam PDP boleh dibahagikan kepada:
Ø latihtubi
Ø Tutorial
Ø Simulasi
Ø Permainan
Ø Penyelesaian.
Perisian Permainan paling digemari oleh kanak-kanak
Ø Wordzrap
Ø Reading
blaster
Ø Maths
blaster
Ø Operation Neptune - rescue
Kebaikan
Penggunaan Perisian Permainan Sejarah
Ø Membolehkan
murid-murid mengingati fakta sejarah dengan lebih mudah, efektif dan
menyeronokkan.
Ø Mendapat
gambaran awal
Ø Menjalankan
konsep “Bermain Sambil Belajar”.
Ø Pelajar
tidak perlu lagi menghadiri kelas tuisyen tambahan.
Ø Mengurangkan stress belajar.
Penggunaan Perisian Permainan Sejarah Dalam PdPc Sejarah
Ø Boleh
dijadikan sebagai ABM(Alat Bantu Mengaja).
Ø Menggunakan
animasi 3D permainan monopoli, sistem kuiz, analisis prestasi
Ø Mengguna
pakai kaedah interaktif tiga dimensi (3D)
Ø Cthnya:
ciptaan program Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) mewujudkan sebuahprogram
perisian yang dilengkapi dengan akses pangkalan data yang mengandungi lebih
2,000 maklumat berkaitan soalan Sejarah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang
dikumpul dan dikemas kini setiap tahun.
TAJUK PERBINCANGAN
Berdasarkan 2 pautan https di bawah, bincangkan tentang keberkesanan penggunaan Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) tersebut sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran Sejarah.
https://www.facebook.com/330415643708571/videos/897655790317884/
Panduan
Jawapan
1.Pengenalan
-definisi
2.Kebaikan
3.Rumusan
anda.
4..Rujukan
No comments:
Post a Comment