Thursday, June 13, 2019

BAHAN BERCETAK

JENIS-JENIS BAHAN BERCETAK

Buku

– Mashaf-mashaf, kitab tafsir, buku teks, buku rujukan,buku latihan,kamus,atlas,buku-buku fiksyen/bukan fiksyen,ensiklopedia,autobiografi dan sebagainya.


Terbitan berkala

– Pelbagai akhbar harian,mingguan,bulanan
– Majalah terbitan bulanan,tahunan dwi tahunan,keluaran khas


Gambar foto

– Gambar yang menunjukkan keadaan asas atau semulajadi
– Contoh: gambar pemandangan, masjid, kaabah.


PROSES MENYEDIA DAN MENGGUNAKAN BAHAN SUMBER PENGAJARAN

Bahan cetak
- bagi melancarkan proses p&p, guru perlu menyedia, mengguna dan memberikan bahan-bahan cetak untuk melicin dan menyokong pengajarannya.

a. Buku-buku (buku teks, buku rujukan, buku kerja) Pekeliling ikhtisas Bil 12/1999, Kem Pelajaran Malaysia memberi garis panduan berkaitan penggunaan buku teks serta buku latihan dan aktiviti. 

Buku latihan dan buku aktiviti Tahap 1 yang diperakui oleh KPM wajib digunakan.  Pekeliling Ikhtisas Bil 10/1999 melarang sekolah  menggunakan buku ,buku latihan, dan aktiviti sewenang-wenangnya sebagai buku teks, buku aktiviti atau buku tambahan.

b. Majalah
- Bahan cetak yang diterbitkan secara berkala  (mingguan, bulanan,tahunan)
- Dapat dijadikan medium dalam menyampaikan sesuatu pengetahuan,kemahiran atau nilai kepada      pelajar sekolah rendah.

c. Suratkhabar
- Penggunaan Akhbar Dalam Darjah (ADD)
- Helaian dalam surat khabar boleh dimanfaatkan untuk pembelajaran.

- Boleh dijadikan buku skrap










RASIONAL BAHAN SUMBER PENGAJARAN

RASIONAL PENGGUNAAN SUMBER ATAU BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.

• Ikhsan dan Norilla (2005)
Cara murid belajar boleh dikategorikan seperti berikut :
-  Melalui pembacaan daripada bahan-bahan bacaan
-  Mendengar pengalaman orang lain
-  Mengamati dan meniru sesuatu perbuatan
-  Melalui pengalaman langsung (ujikaji @ meniru perlakuan serentak)

Penggunaan Sunber Dalam Pengajaran dan Pembelajaran dapat:-

Memotivasikan pelajar
• Tarik minat
• Libatkan murid
• Tambah persepsi kawalan

Mengaitkan dengan kehidupan
• Bantu murid menguasai pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam kehidupan seharian.

Alat sokongan dan perkongsian
• Variasi dalam aktiviti elak murid bosan

Mengurangkan kos
• Boleh digunakan berulang kali

Memartabatkan profesion
• Penggunaan ABM bantu penyampaian guru





INTERNET SEBAGAI SUMBER PENGAJARAN

5 .0     I nt e rn e t se b a g a i S u m b e r Pen ga j a r a n d a n P em b e l a j a ran S e j a r a h ·                    I n t ...