Sunday, June 6, 2021

PERISIAN PERMAINAN SEJARAH DAN INTERACTIVE WHITE BOARD


4.2  Sumber Elektronik sebagai Sumber Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah

·         Interactive white board

·         Perisian permainan Sejarah (History games) 

·            Interactive whiteboard (IWB) 

Ø  Papan tulis interaktif adalah sebuah papan tulis yang menggunakan teknologi layar sentuh seperti pada sistem komputer atau gadget. Kerana sifatnya sebagai layar sentuh, maka layar atau permukaan dari papan tulis ini sangat sensitif dan sama cara fungsinya dengan sistem layar sentuh pada komputer.

Ø  Papan tulis ini dapat menyimpan maklumat yang anda tulis di atas (layar) papan tulisinteraktif ini.

Ø HUSHIDA Learning suite termasuk HUSHIDA Learning Suite menggabungkan penyampaian pelajaran, penilaian, kerjasama pelajar dan perisian pembelajaran berasaskan permainan menjadi satu suite pendidikan utama. Ia menghubungkan pelajar, guru dan alat untuk mengubah pelajaran menjadi pengalaman pembelajaran yang memperkaya.

Ø  Pastikan pelajar dan tenaga pengajar anda gembira menjadikannya mudah untuk menyimpan dan berkongsi kandungan papan putih dengan pelajar anda, sama ada mereka tempatan atau jauh, semasa anda mengajar dari kelas atau dari rumah anda.

Ø  Sangat jimat.

·         Perisian Permainan Sejarah (History Games) 

Ø  ECS (Eksplorasi Cabaran Sejarah) adalah sebuah perisian permainan dan pembelajaran sejarah yang telah mendapat pengiktirafan antarabangsa dengan memenangi pingat emas (GOLD MEDAL OF INNOVATIVE EXCELLENCE) kategori Pendidikan di pameran produk penyelidikan peringkat antarabangsa INPEX pada 13-15 Jun 2012 di Pittsburgh, Pennsylvania, USA.

Definisi Perisian

            Perisian dalam PDP boleh dibahagikan kepada:

Ø  latihtubi

Ø  Tutorial

Ø  Simulasi

Ø  Permainan

Ø  Penyelesaian. 

Perisian Permainan paling digemari oleh kanak-kanak

Ø  Wordzrap

Ø  Reading blaster

Ø  Maths blaster

Ø  Operation Neptune - rescue

Kebaikan Penggunaan Perisian Permainan Sejarah

Ø  Membolehkan murid-murid mengingati fakta sejarah dengan lebih mudah, efektif dan menyeronokkan.

Ø  Mendapat gambaran awal

Ø  Menjalankan konsep “Bermain Sambil Belajar”.

Ø  Pelajar tidak perlu lagi menghadiri kelas tuisyen tambahan.

Ø  Mengurangkan stress belajar.

Penggunaan Perisian Permainan Sejarah Dalam PdPc Sejarah

Ø  Boleh dijadikan sebagai ABM(Alat Bantu Mengaja).

Ø  Menggunakan animasi 3D permainan monopoli, sistem kuiz, analisis prestasi

Ø  Mengguna pakai kaedah interaktif tiga dimensi (3D)

Ø Cthnya: ciptaan program Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) mewujudkan sebuahprogram perisian yang dilengkapi dengan akses pangkalan data yang mengandungi lebih 2,000 maklumat berkaitan soalan Sejarah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dikumpul dan dikemas kini setiap tahun.

   

TAJUK PERBINCANGAN

Berdasarkan 2 pautan https di bawah, bincangkan tentang keberkesanan penggunaan Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS)   tersebut sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran Sejarah.

https://www.facebook.com/330415643708571/videos/897655790317884/

 https://www.facebook.com/Eksplorasi-Cabaran-Sejarah-ECS-330415643708571/videos/ecs-fizikal-game-set-competitions/731302880286510/?__so__=permalink&__rv__=related_videos 

Panduan Jawapan

1.Pengenalan -definisi

2.Kebaikan

3.Rumusan anda.

4..Rujukan

 

No comments:

Post a Comment

INTERNET SEBAGAI SUMBER PENGAJARAN

5 .0     I nt e rn e t se b a g a i S u m b e r Pen ga j a r a n d a n P em b e l a j a ran S e j a r a h ·                    I n t ...